donderdag 13 juni 2013

Kunzle, Barks, Dorfman

'n Leuk genuanceerd stuk van Kunzle over Dorfman's klassieke Chileens-Marxistische essay How to Read Donald Duck (die natuurlijk in het Spaans Pato Donald, en in het Italiaans dan weer Paperino heet). Ik kan me nog herinneren dat ik dit (in een Nederlandse vertaling, ongetwijfeld gesteld in proletariese spelling) als vijftienjarige in de openbare bibliotheek van Hilversum aantrof. Als dorpsjongen was dat een schok. Ik wist niet dat dit soort boeken bestonden. Marxisties-Leninistiese close readings van Barks!

Kunzle heeft - denk ik - gelijk. Barks's Duckstrips gaan inderdaad over kapitalisme (zoals Dorfman beweerde), maar de houding is veel complexer (en kritischer) dan Dorfman veronderstelde. Maar het woord dat Kunzle gebruikt, 'satire,' vind ik dan weer te nietszeggend. Barks's strips zijn ook doortrokken van een nostalgie voor Small Town America, waarvan het Amerikaans conservatisme doordrenkt is...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten