Steven Ditko was natuurlijk niet alleen de auteur van het radicaal-conservatieve (op het gedachtengoed van Ayn Rand geïnspireerde) filosofische striptraktaat Mr A (waar ik nog steeds een hand op moet zien te leggen), maar ook de eerste tekenaar van Spiderman. Hoe meer ik daarvan zie, hoe meer ik ontdek dat de originaliteit van Ditko's Spiderman in zijn abstractie zit. Dat blijkt vooral in zijn splash-pagina's (een mooie toptien daarvan is hier te vinden).
Wat ik leuk vind: de zes extra vraagtekentjes om spidey's hoofd.
In Ditko's handen zijn stripplaatjes meer als rebussen of puzzels. Een onwrikbare logica lijkt erachter te liggen. Zoals hieronder.
Maar ook in de meer 'realistische' splash-pagina's lijkt ruimte nooit illusionistisch. Het deed me denken aan wat Peter Wollen zei over Ruimte in pre-Renaissance schilderkunst (voor de 'uitvinding' van perspectief):
•
“After
the Renaissance painting ceased to be a text which could be ‘read,’ as the
iconographic imagery and ideographic space of pre-Renaissance painting were
gradually rejected and replaced by the concept of pure representation….
Godard, stelt Wollen, keert terug naar de pre-Rainassansistische manier van beeld componeren:
Godard,
like Eisenstein before him, is more concerned with ‘image-building’ as a kind
of pictography, in which images are liberated from their role as elements of
representation and given a semantic function within a genuine iconic code,
something like the baroque code of emblems.” (421)
Ditko - zeker in zijn latere zgn 'personal projects' lijkt iets vergelijkbaars te doen - en net als Eisenstein (en Godard) streeft hij ook naar een filosofisch beeldgebruik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten