Felini deelt met McCay natuurlijk een interesse in circus, vaudeville, spiegelpaleizen, etc.
En, zoals Bondanella stelt in zijn The Films of Federico Fellini, p. 10, de slapstick-iconografie van het strippoppetje keert terug in zijn films. Zo zou Opper's Happy Hooligan…
…. niet alleen een voorloper van Chaplin's Tramp zijn, maar ook van La Strada's Gelsomina…
En ook Fellini's eigen strip Geppi la Bimba Atomica (die ik hier besprak) is getekend in de stijl en het idioom van de 'tramp'-krantenstrip.
Maar los daarvan, Fellini deelt met McCay een complexe dialoog met de cinema, de chronofotografie (Muybridge), en een interesse in droom-logica.
En toen Fellini jaren later aan een droomdagboek begon beeldde hij zichzelf regelmatig af in het matrozenpakje van Nemo.
Bondanella noemt talloze andere strip-linkjes: Fellini werkte als karikaturist vooral van filmsterren (ik denk denk zijn karikaturen dichter bij de traditie van de commedia en vaudeville en circus ligt dan bij politieke satire), en hij werkte aan een vervanging van Alex Raymond's Flash Gordon, en stelde zelfs dat het kleurgebruik in Satyricon volledig gebaseerd is op de stripkleuren van Alex Raymond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten