donderdag 10 mei 2018

Mickey




Vanwege de superleuke nieuwe Franse Mickey's (van o.a. Cosy en Trondheim) (zie hierboven) vergeten we het, maar er is een periode geweest dat Disney alles op alles zette om deze parodie tegen te houden:


Ik heb deze strip zelf nooit gelezen, maar vind de Floyd Gottfredson-achtige lijnvoering op de cover alvast heel leuk, en van de enige snipper die ik online kon vinden (zie hieronder) schoot ik ook in de lach:


(Ik realiseerde me ook: Mickey draagt alleen maar een broek, terwijl Donald alles behalve een broek draagt).

Maar wat me aansprak is het argument dat het hippe-collectief in de rechtbank verdedigde toen Disney ze had aangeklaagd: "wij zijn opgegroeid hiermee, onze kindertijd is doordrenkt van Mickey. We dromen zelfs van Mickey. Hoe kan iemand copyright claimen over onze dromen?" (Dit werd door Dan O' Neil verwoord). Hiermee ontstond een maf 'rechtbankdrama' waarbij poppetjes vs propperties geplaatst werden. (Zou leuk zijn om eens uit te werken)

Wat mij interesseert: dit gebeurde op hetzelfde moment dat Wolinski c.s. zijn eigen verkenning van het strippoppetje deed, en Charlie en Linus reprints plaatsten van de krantenstrip. Een 'fetisjisme' van het poppetje ontstond ook op dit moment. 

Ook: het collectief Air Pirates had veel meer interesse in het poppetje. Zo was Hallgren geobsedeerd door Polly and her Pals en Bobby London had een Krazy Kat fetish. Ze zagen hun aanslag op de copyright wetgeving als een 'bevrijding' (ze noemden zichzelf grappend het 'mouse liberation front')

Maar de parodieën zijn vooral zo liefdevol gedaan. Kijk deze parodie op Polly and her Pals van Hellgren: 




(Het lollige is: O'Neil klaagde later Disney aan omdat hij meende dat Roger Rabbit gestolen was uit een van zijn strips.) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten