vrijdag 13 januari 2023
Thierry Martens
Je zou de manier waarop Robbedoes / Spirou zelfbewust was en de lezers aansprak kunnen verbinden met de verschillende hoofdredacteuren, en het personage dat ze voor zichzelf bedachten. Doisy, hoofdredacteur in de oorlogsjaren, sprak in de brievenrubriek de lezers aan via het figuur van Kwabbernoot / Fantasio - die natuurlijk later ook een rol ging spelen in de strips van Jijé en Franquin.
Via o.a. de club 'les amis de Spirou' (en het poppentheater) maakte hij van het blad een 'club' waar je als lezer bij wilde horen. Dat ging via een strategie waarbij fictie en werkelijkheid door elkaar heenliepen.
Onder Yvan Delporte ontstond een ander type zelfbewustzijn. Het tijdschrift presenteerde zichzelf als een club creatievelingen. Het zijn nu niet zozeer de personages waar je bij wil horen als 'vriend van Spirou' maar de tekenaars. Daar horen 'zelfbewuste' gebaren bij, waaronder verwijzingen naar de strip, het tijdschrift zelf, of waarin auteurs cameo's maken. Het brengt 'vulgair-modernistische' humor het blad in. Dit hangt - niet toevallig- met de opkomst van de eerste fancircles, conferenties, verzamelaars, etc. Naast het hoekje van Franquin op de voorkant (dat vaak commentaar geeft op de strip waarbij hij expliciet de tekenaars noemt) is het figuur van Guust natuurlijk hier van centraal belang.
Toen in 1968 Thierry Martens het stoje overnam van Delporte leek het tijdschrift een wat conservatiever pad in te zijn geslagen. Maar Martens was een echte stripliefhebber en verzamelaar en was bovendien bewust van de geschiedenis van het tijdschrift. Als personage 'mr Archive' begon hij in Robbedoes te spreken over het 'erfgoed' van het blad, waardoor Spirou een 'nostalgische' wende nam. In deze periode ging het blad zelfs strips herpubliceren, zoals Tillieux' Felix, eerder verschenen in Heroic Albums. Daarnaast herdrukte hij vanaf 1969 Caesar-gags die van 1960-1966 in Le Moustique stonden. Hij begon in Spirou ook een reeks van bijlagen met (zwart-wit) herdrukken onder de titel 'les classiques Dupuis.' De Felix-avonturen verschenen in deze reeks).
M.a.w. de drie figuren Fantasio, Gaston, Mr. Archive, staan voor verschillende manieren waarop het leespubliek aangesproken wordt en deelgenoot wordt gemaakt, en voor een ander type 'fandom.' Doisy / Fantasio draait om de inhoud van de series, Delporte / Gaston om de auteurs en Mr Archive om het Erfgoed.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten